Jumaat, 24 Disember 2010

SAJAK BAHASA KEPADA BANGSA

Jika tidak ingin menuturnya di meja bulat
angkatlah sepatah dua di kaki lima di kedai
kopi.

Jika tidak menggunakan sepenuhnya di papan
iklan
sudi tampalkan di bawah pokok di tepian jalan
walaupun jalan dan pokok sudah lama mati.

Jika sepatah dua dipakai dalam mesyuarat
bulanan
gunakanlah sepenuhnya sewaktu pertemuan
dengan orang kampung walaupun terpaksa
diadakan sekali setahun.

Jika ayat itu tidak mampu untuk mengampu
gunakanlah sebagai pendinding
kepada seteru.

Jika kalimatnya tidak seselesa hasrat hati
selesaikanlah ketika menghadap Rabbul 'Izzati.

ABDUL HADI YUSOFF
Gua Musang

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Anjur kempen sanjungi tokoh negara

KERAJAAN melancarkan kempen 'Belilah Barangan Buatan Tempatan' untuk menggalakkan rakyat tempatan menghargai produk buatan syarikat Malaysia. Melihat kepada perkembangan semasa, produk Malaysia sudah mendapat perhatian pengguna termasuk luar negara.

Contohnya, kereta Malaysia seperti Proton Saga mendapat kepercayaan dan keyakinan serta pasaran baik di luar negara seperti Singapura, Indonesia malahan London dan beberapa buah negara Asia Barat lain yang memasarkan produk ikonik Malaysia itu.

Di Malaysia, untuk membeli kereta serba guna (MPV) Proton Alza memerlukan masa berminggu-minggu kerana pengguna terpaksa menunggu giliran. Ini jelas menunjukkan produk Malaysia mendapat sambutan memberangsangkan dalam kalangan pengguna tempatan.

Di samping itu, perabot dari Malaysia juga mendapat pasaran besar di Jepun. Jika tidak bermutu tinggi, pengguna Jepun yang terkenal dengan permintaan tinggi terhadap kualiti barangan sudah pasti tidak akan membelinya.

Kajian yang dijalankan baru-baru mendapati 90 peratus rakyat Malaysia kini mempunyai keyakinan tinggi terhadap barangan buatan tempatan dan tidak teragak-agak untuk membeli produk keluaran negara sendiri.

Namun, tidak dinafikan masih ada yang membeli barangan import yang berharga mahal terutama mereka yang mementingkan jenama serta mempunyai kemampuan memiliki produk itu.

Begitu juga yang bermegah menyanjungi tokoh barat seperti Edward de Bono, Bill Gates, Einstein, Thomas Edison, Barack Obama dan Warren Buffett. Sedangkan kita juga mempunyai tokoh tidak kurang hebatnya tetapi tidak disebut.

Dalam banyak hal, kita masih cenderung menunjuk-nunjuk berbanding dengan nilai sebenar yang ada dalam isu persoalan sehingga asyik bercakap dengan menggunakan pemikiran orang lain, tiada langsung pemikiran sendiri.

Tentulah kempen untuk meyakini produk sendiri ini mesti diikut serta dengan kempen menggalakkan masyarakat menghayati pemikiran tokoh kita. Sungguh berbahaya apabila senantiasa menggunakan pemikiran orang kerana kita sebenarnya terikut-ikut mengembangkan ideologi orang lain.

Kita sepatutnya membangunkan masyarakat dan negara mengikut formula serta acuan tersendiri sebagai sebuah negara majmuk yang berpotensi mencapai aspirasi luhur dalam pelbagai bidang menjelang 2020.

ANAK MALAYSIA,
Johor.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/